Beter slapen? 10 tips van een ervaringsdeskundige die weer slaapt.

0

De afgelopen jaren heb ik verschillende periodes gehad dat ik slecht sliep. Ontslag bij het bedrijf op een moment dat mijn kinderen nog jong waren, een opleiding om ooit weer aan een baan te komen, daarna een baan waar ik mijn draai niet kon vinden. Nog wat ziekte en ellende in mijn omgeving. Beter slapen stond bovenaan mijn wensenlijst, maar het lukte me niet.

Zo waren er nog zo wat duidelijke stress dingentjes. Hoe erg dat alles ook voelde, het niet slapen voelde het ergste. Mijn huisarts gaf me voor elke week 1 slaappil. Één! Ik werd gek…Dat moest anders. Het werd ook anders. Ik probeerde van alles en ik slaap weer. Welke tip het beste werkt weet ik niet want ik durf niks te veranderen. Dit zijn mijn ‘beter slapen’ tips, die ik graag met je deel.

1. Ik heb verduisteringsgordijnen gekocht. Bij het Kruidvat ‘of all places’. Geen spatje licht komt erdoorheen. Want als het donker is denkt je lichaam al van zichzelf dat het wil slapen.

2. Om tien uur gaat bij mij overal de stekker eruit. Mijn telefoon geeft automatisch geen blauw licht meer door de ‘Blauw filter app’. Net als het bedritueel bij kleine kinderen maak ik me dan rustig klaar om naar bed te gaan. Als ik de wekker zet zie ik dat ik nog ruim 8 kan slapen al lig ik nog effe wakker. Een heerlijk rustgevend idee.

3. Mijn baan heb ik opgezegd. Het was moeilijk om te accepteren dat ik niet gelukkig was op mijn werk. En nu? Ik heb een nieuwe baan. De fijnste baan die ik me kan bedenken.

4. Ik zeg af en toe nee. Niet mijn sterkste kant maar ik hoef niet meer overal bij te zijn. De wereld vergaat niet als ik een feestje of etentje mis.

5. Koffie drinken doe ik alleen nog in de ochtend koffie. Cafeïnevrije koffie is gelukkig in bijna ieder café of koffietentje te koop.

6. Ik fiets of wandel iedere dag minimaal een uur.

7. Mijn sportschool abonnement heb ik opgezegd. Ik ging nooit maar vond dat ik wel moest gaan….in mijn achterhoofd hoorde ik altijd zo’n naar stemmetje. Dat gaf stress.

8. Ik heb een cursusje van 6 lessen mindfulness gedaan. Ik probeer dingen bewuster te doen. Mijn voeten zet ik af en toe op de grond om te aarden, mijn schouders ontspan ik als ik stress ervaar en nog zo wat van die tips. Lees er maar eens over. Mediteren en yoga doen vast hetzelfde.

9. Elke dag doe ik ademhalingsoefeningen. Drie tellen in ademen en 5 tellen uitademen. En dat een keer of vijf. Door je aandacht te verleggen wordt je rustiger. Bij mij werkt het.

10. Mijn slaapkamer is frist en opgeruimd. Over de troep in de rest van mijn huis maak ik me minder zorgen. Ik kan namelijk niet alles.

Share.

About Author

Comments are closed.