Mediteren voor beginners: zeg maar dag tegen stress!

0
Stress is niet goed voor ons. Je kunt gaan sporten om je stress te verminderen, in therapie of ermee leren leven. Bewezen is echter dat mediteren het beste helpt. En nú is het moment om het te leren (want zomer, vakantie, vrij). 9 Tips!

1. Ga zitten met een rechte rug. Op de grond, een stoel of op een kruk (op de grond, met gekruiste benen, kun je het beste op een kussen gaan zitten). Maak je lang en zorg dat je actief zit.

2. Ontspan je lichaam. Doe je ogen dicht en scan je lichaam. Ontspan tenen, voeten, enkels, onderbenen en ga verder omhoog over je hele lichaam. Vergeet je schouders, nek, ogen, gezicht en kaak niet.

3. Zit stil en wees stil. Neem de tijd om gewoon te zitten. Wees je bewust van je omgeving, je lichaam en de geluiden om je heen, maar reageer er niet op.

4. Haal adem. Haal stil, maar diep adem. Gebruik je middenrif en vul je longen. Merk hoe je adem aanvoelt in je neus, keel, borst en buik terwijl je in- en uitademt.

5. Bedenk een mantra. Dat is een geluid, woord of zinnetje dat je steeds herhaalt. Je kunt deze hardop of in gedachten uitspreken. Een eenvoudig en makkelijk mantra voor beginners? Ik adem in, ik adem uit.

6. Breng je geest tot rust. Als je je focust op je mantra en je ademhaling, komt je geest tot rust. Je hebt nog wel gedachten, maar die kun je gewoon accepteren en opzij leggen. Blijf niet hangen in gedachten. Soms zal je geest druk zijn, soms rustig.

7. Wanneer je moet stoppen met de oefening? Maakt niet uit. Maar zeker in het begin kun je het beter kort doen. Liever vaker in de week kort (5-10 minuten) dan één keer lang. Als je eraan gewend raakt, kun je de tijd langer maken. Je kunt een wekker zetten of je ademhalingen tellen.

8. Als je wilt stoppen, breng je je aandacht weer naar je omgeving. Beweeg zachtjes je vingers en tenen, je handen, voeten en armen. Doe je ogen open, maak langzame bewegingen en neem de tijd om op te staan.

9. Oefen overal. In het begin is het makkelijker om thuis op een rustige plek te oefenen. Maar als je wat langer bezig bent, kun je ook op andere plaatsen mediteren. Buiten in de natuur, maar ook in de bus of de trein of zelfs in de pauze op je werk.

Bron: bruna.nl

Share.

About Author

Leave A Reply