6x makkelijke tips voor kinderen met overgewicht (géén dieet!)

0
Steeds meer kinderen hebben overgewicht. Uit cijfers van het CBS blijkt dat 13,2 % van de jeugd van 4 tot 20 jaar overgewicht heeft, waarvan 3,7 % zelfs obesitas. En uit onderzoek blijkt ook dat veel kinderen die nu te dik zijn, later ook dikke volwassenen worden. Oei. Maar kinderen zijn wel in de groei, lijnen is niet handig. Tips om van jongs af aan mee te beginnen, en die niet op een dieet lijken.

1. Geef water of thee
Heel veel kinderen drinken frisdrank of pakjes sap. Pakjes sap zitten boordevol suiker en gezond zijn ze ook niet. Wel makkelijk, maar om daar nou en paar kilo voor aan te komen? Leer kinderen thee zonder suiker te drinken. Er zijn heerlijke smaken thee en als je het ze jong aanleert, vinden ze thee heerlijk. Koop goede (niet lekkende) flesjes om mee naar school te nemen of pakjes van plastic waar je zelf water of thee in kunt doen. Ideeën? Kijk in ons online magazine!

2. Stop met ongezonde tussendoortjes
Van drie maaltijden en twee gezonde tussendoortjes per dag worden kinderen niet dik. Het gaat om het snaaien. Kinderen krijgen veel snoep en tussendoortjes. Een pakje koek mee voor in de pauze, snoepje in de winkel, handje chips bij de tv, ijsje als je gezellig mee gaat winkelen. Stop daarmee. Soms koop je kinderen ook om met iets lekkers. Niet doen. Geef ze op twee momenten een gezond tussendoortje en hou het daarbij. Altijd op hetzelfde moment.

3. Geef geen voorverpakt eten mee
Geef je kind gewoon een boterham in een zakje of bakje mee. Een appel in de pauze. Voorverpakte koeken en pauzehapjes lijken gezond (en zijn inderdaad super makkelijk), maar ze zitten vol nutteloze calorieën.

4. Laat je kind meer bewegen
Het is natuurlijk hartstikke goed als je je kind op een sportclubje doet, maar sommige kinderen hebben daar echt een hekel aan. Begin ermee om je kind lopend of op de fiets naar school te brengen. Probeer lopen en fietsen gewoon te vinden. Loop ‘s avonds even een rondje door de buurt en in het weekeind een eindje door het bos of langs het strand. Door meer te bewegen gaan kinderen meer verbranden, krijgen ze een betere conditie en ontwikkelen ze meer spieren (waardoor ze weer meer verbranden en makkelijker bewegen).

5. Kook zelf
Het is natuurlijk verleidelijk om naar iets kan- en-klaars te grijpen als je laat uit je werk komt en je de kinderen op tijd in bed wilt hebben. Maar in pakjes zitten allerlei toevoegingen waar je niet blij van wordt, en in kant-en-klare gerechten zit vaak suiker en ongezonde vetten. Als je zelf kookt, eten je kinderen veel gezonder en leren ze veel meer om pure smaken te waarderen. Eén keer opscheppen is genoeg. Ook gezond eten hoeft geen drie keer opgeschept te worden. Moeilijk? Schep eens in de keuken op. Als de pannen op tafel staan, is het verleidelijker om nog een keer op te scheppen.

6. Eet van kleine borden
Het schijnt dat je ook minder gaat eten met klein bestek en van kleinere bordjes. Het is het proberen waard. Als je kind echt veel te dik is, is het verstandig om met een arts te overleggen.

Bronnen: allesoverkinderen.nl

Share.

About Author

Leave A Reply