Sporten? HIIT it!

0
Wij worden al moe bij het idee alleen dat we moeten gaan sporten. Want we hebben, net als de helft van Nederland, geen tijd. En geen zin om er heen te gaan. Gelukkig er is een alternatief. Kost weinig tijd en schijnt dubbel zo effectief te zijn. HIIT, HIIT, Hoera!

1. Wat is het?
De hoge intensiteitstraining HIIT (High Intensity Interval Training) bestaat uit een intensieve krachttraining en cardioworkout van 20-30 minuten. Dat is tenminste te doen voor ons druk bezette mama’s. Het is een combinatie van spierversterking en conditieverhoging door cardiotraining. Het wordt ook wel eens GRIT genoemd.

2. Wat doet het?
De training zorgt voor vetverbranding, ontwikkeling van spieren en verbetering van de conditie. Je sport volgens een intervalmethode, waarbij eerst versnelt wordt naar 80 tot 90 procent van wat je kan (je maximale vermogen). Daarna 1-2 minuten rust om hartslag en ademhaling te laten herstellen. En daarna weer maximaal sporten. Dat gaat zo door tot de 20-30 minuten om zijn.

3. Grenzen verleggen
Omdat je kortdurend aangezet wordt om het maximale uit jezelf te halen, verleg je je grenzen. Je sport steeds even keihard, maar omdat er steeds rustmomenten tussen zitten, is het voor de meeste mensen beter vol te houden. Als je normaal in de sportschool om je heen kijkt, zie je maar zelden mensen alles uit zichzelf halen.

4. Effect
Na de training gebruikt je lichaam nog steeds meer energie. Ook zou het een positief effect hebben op de vetverbranding, je hart en vaatstelsel en cholesterol.

5. Belangrijk
HIIT is een goed toevoeging op het aanbod aan sporten. Je moet wel echt je rustpunten nemen om blessures te voorkomen. Maar dat geldt voor alle sporten. Overdrijven heeft geen zin. Omdat deze vorm van sporten erg intensief is, is het belangrijk om de training op te bouwen. Het gaat ook steeds om je EIGEN maximale grenzen.

Benieuwd geworden? Doe eens mee met de buikspier HIIT training van dit filmpje!

Bron: nu.nl en womenshealthmag.nloptimavita.nl

Share.

About Author

Leave A Reply