Diëten? Nee joh! Gewoon langer slapen!

0
Nu weten we het zeker. Vanavond gaan we vroeg naar bed. En morgen ook en eigenlijk voortaan altijd. Want: ‘slaaptekort maakt dik’.

Afvallen begint met goed slapen, zo lazen we in het NRC Handelsblad. Slecht slapen stimuleert namelijk om veel te eten. Een goede nachtrust is daardoor (mede) een goed middel tegen overgewicht. Waar ligt dat aan? Neuroloog Hans Hamburger, slaapdeskundige en hoofd van het Amsterdam WaakSlaapCentrum: “Meestal is dat een hormonale kwestie. Het hormoon hypocretine stimuleert de eetlust, maar het is ook het hormoon dat een belangrijke rol speelt bij het slaap-waakritme. Als het verstoord raakt, word je ’s nachts vaker wakker, kun je meer honger krijgen en aankomen. Ook de suikerstofwisseling raakt van streek.”

Sommige mensen die op dieet zijn, plunderen ’s nachts de koelkast. “Dat is een slechte gewoonte. Maar wat is oorzaak en wat gevolg? Ze worden wakker en denken dat het de slaperigheid bevordert als ze wat eten. Maar dan gaat het licht aan en is hun ritme verstoord, waardoor ze niet meer kunnen slapen. Het begint allemaal met nachtrust. Slecht slapen en meer eten leidt tot meer overgewicht, wat weer leidt tot slechter slapen.”

Hm, klinkt logisch. Weet je wat? De kinderen gaan ook maar gelijk met de kippen op stok. Want wat blijkt? Jonge kinderen die korter dan tien uur per nacht slapen, hebben ruim drie keer zoveel kans om dik te worden dan kinderen die minimaal twaalf uur slapen. Slaap kindje slaap.

Bron: nrc.nl gezondheidenco.nl

Share.

About Author

Leave A Reply