Moe, moe, moe, mama is heel erg moe

0
Vanmorgen stond ik al moe op. Opstaan was sowieso een mega-inspanning. Na een sterke bak koffie (twee, om eerlijk te zijn) neem ik me voor om vanavond vroeg naar bed te gaan. Waarna ik vervolgens dus klaarwakker in bed lig. Hoe komt dat nou?

1. Als je minder slaapt dan je nodig hebt, ben je natuurlijk overdag gewoon moe. Ga elke avond op dezelfde tijd naar bed en, nog belangrijker, kom er op dezelfde tijd weer uit.

2. Kijk het uur voor je naar bed gaat geen tv en stop met de laptop of je mobiele telefoon. In de slaapkamer is het verboden voor mobieltjes. (Oeps, dat is voor mij wel even wennen) Koop een ouderwetse wekker.

4. Eet en drink gezond. Een goed ontbijt, lunch, avondeten en gezonde tussendoortjes. Niet te laat nog eten. O ja, drink minimaal 1,5 liter water of vocht per dag.

5. Koffie en alcohol kunnen je slaapritme beïnvloeden. Het is het proberen waard daarmee te stoppen. (Of nou ja, te minderen.)

6. En dan heb je natuurlijk ook kids die soms niet willen slapen of ’s morgens al heel vroeg weer wakker zijn. Probeer ze aan te leren nog even op hun kamer te spelen, totdat je ze komt halen en jullie allemaal klaar zijn om aan de dag te beginnen.

7. Allerlei ziektes en aandoeningen kunnen ervoor zorgen dat je minder goed slaapt of dat je je – ondanks goed slapen – toch vermoeid voelt. Voorbeelden: slaapapneu, diabetes, bloedarmoede, depressie, trage of snelle schildklier, urineweginfectie, hartproblemen, voedselallergieën. Te lang moe? Toch maar even naar de dokter.

Conclusie: eigenlijk gelden de de R-en ook voor mama. Rust, reinheid en regelmaat! Ik ga vanavond, zonder mobiel en laptop, op tijd naar bed.

Kijk voor meer info ook eens op:
gezondheidsnet.nl
thuisarts.nl

Share.

About Author

Leave A Reply